Home 9 Nieuws 9 Voorkom de black box van coaching in je organisatie

Voorkom de black box van coaching in je organisatie

Persoonlijke ontwikkeling in organisaties wordt gestimuleerd met behulp van coaching. Deze inzet is veelal ad-hoc en de inkoop van coaching ontbeert duidelijke richtlijnen. Dit beleid werkt niet alleen ongelijkheid tussen werknemers in de hand, het biedt de organisatie vooral onvoldoende zicht Het lukt je altijd zelf je dokter, bakker en sportschool kiezen. Zo kies je ook graag zelf je coach. Je hoeft geen coachmatcher die bepaalt welke coach het best bij je past.

1.    Hanteer duidelijke kwaliteitscriteria
Maak een eisenlijst die voor jou de waarde van goede coaching uitdrukt. Zet hoog in op essentiële voorwaarden: aantal coachopleidingen en permanente educatie, accreditaties bij bv LVSC, NOBCO, NOLOC, CMI, ICF (en laat je voorlichten over de eisen die aan die accreditaties gesteld worden), aantal jaren ervaring in fte, zelfstandigheid, branche-ervaring, senioriteit als coachprofessional, eigen coachlocatie en persoonlijke ontwikkeling. Ga voorbij aan de coaches die vanuit ‘ik heb het zelf meegemaakt’ hun waarde uitdrukken. Laat onervaren coaches elders ervaring op doen.

2.    Creëer een eigen coachpool 
Zorg voor zeer ervaren coaches met een generiek of juist specifiek profiel. Maak het mogelijk dat iedere coach duidelijk maakt op welk coachthema hij/zij gevonden kan worden. De medewerker moet altijd een ruime keuze hebben uit coaches. Kijk of je ook gebruik wil maken van interne coaches.

3.    Hanteer één tarief
Het idee dat een werknemer op een lager niveau alleen door een goedkopere (want minder ervaren/opgeleide) coach gecoacht mag worden, is achterhaald. Het vraagstuk van een werknemer op uitvoerend niveau kan extreem complex zijn, terwijl het vraagstuk van een hogere manager voor een coach eenvoudig kan zijn.
Hanteer dus één tarief en wees niet kinderachtig. Je wilt namelijk alleen maar erg goede coaches en geen beginnelingen. Daar betaal je meer voor, maar ze zijn dan ook efficiënter en effectiever, dus: in minder gesprekken naar een beter resultaat. (Een goede coach durft een goed tarief te vragen, sommige minder goede coaches ook, dus zie 1.) Onthoud: if you pay peanuts, you get monkeys.

4.    Betaal maandelijks achteraf
Het lijkt makkelijk om de coach vooraf te laten bepalen hoeveel gesprekken hij/zij denkt nodig te hebben en die ook vooraf te betalen. In de praktijk komt het er vaak op neer dat de coach het zekere voor het onzekere neemt en meer gesprekken opgeeft ‘voor het geval dat’. Als trajecten toch eerder zijn afgelopen wordt vaak gezegd dat de resterende gesprekken ‘later nog afgenomen kunnen worden’. Dit gebeurt zelden en betekent dat je te veel hebt betaald. Facturatie achteraf op basis van werkelijk gevoerde gesprekken is eerlijker en laat zien dat je serieus bent als je zegt dat je de kosten van coaching in de hand wilt houden. Als je geen goed systeem hebt, vraagt het wel meer administratie en controle. Zorg dus voor een goed systeem. Wees fair naar de coach toe en hanteer bij betaling achteraf een betalingstermijn van maximaal 30 dagen.

5.    Match niet
Zorg dat de coaches makkelijk vindbaar zijn met hun thema’s duidelijk zichtbaar in hun profiel. En laat de medewerker zelf de coach uitkiezen. Hiermee vergroot je het zelfsturend vermogen en geef je het vertrouwen door in de coachpool én de medewerker. Laat niemand ertussen zitten, want dat is altijd subjectief.

6.    Gelijke contracten /AVG
Maak een helder coachcontract waarin je ook duidelijk maakt wat de wettelijke eisen zijn die de AVG stelt aan een coach. Dat is veel werk, verdiep je erin.

7.    Meet
Voor optimale grip op coaching zorg je dat je meet wat de tevredenheid en het effect is van de coaching. Indien mogelijk en gewenst óók bij de leidinggevende. Zorg voor heldere statistieken die dat per coach duidelijk maken. Maak goede overzichten per organisatieonderdeel om inzicht te krijgen in het gebruik van coaching binnen die afdelingen. Zorg dat je weet welke coaches consequent lange trajecten voeren en kijk of dat klopt met hun specialisaties. Stress en burnout vraagt om lange trajecten, assertiviteit niet per se. Bekijk welke coachthema’s bij welke bedrijfsonderdelen leven. Met die informatie kun je gericht andere programma’s aanbieden.

8.    Creëer draagvlak
Zorg voor enkele sponsors in de organisatie die het beleid t.a.v. coachpoolbeheer ondersteunen. Ook grote interne verwijzers moeten ‘hun’ coaches in de coachpool terugvinden. 

9.    Voorkom ‘maverick buying’ 
Maverick buying is inkoop buiten de contracten om. Stel bij voorkeur een centraal budget samen waarvan de coaching kan worden betaald, zodat managers dit niet van hun afdelingsbudget hoeven te betalen. Is dat onmogelijk, maak dan duidelijk wat de voordelen zijn van de gecentraliseerde afspraken. Leg uit waarom je grip op coaching wilt. Vertel de manager die een eigen coach wil inzetten, dat deze coach die ook deel kan uitmaken van de coachpool, mits gekwalificeerd. En geef aan dat coaching door een niet-gekwalificeerde coach niet tot gewenste (en ook tot niet-gewenste) resultaten kan leiden.

Tenslotte
OnzeCoach is gespecialiseerd in coachpoolbeheer. Wij kunnen je helpen coaching in jouw organisatie goed te regelen met een glasheldere coachportal. Bovenstaande tips komen uit onze jarenlange ervaring in coaching voor onze opdrachtgevers als Ahold Delhaize, DSM, AkzoNobel, Attero en Menzis. Wil je meer weten wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via info@onzecoach.nl of bel met 085-3030231.

Deel deze pagina


Je organisatie naar een volgend niveau brengen?

Neem contact op met Veron Janssen en vraag naar de mogelijkheden.

Jouw organisatie naar een volgend niveau brengen?

Neem contact op met Veron Janssen en vraag naar de mogelijkheden

Blog

STAP ontwikkeladvies

STAP ontwikkeladvies

De STAP-regeling komt eraan. Onderdeel van deze regeling is het STAP ontwikkeladvies. Dit bestaat uit een subsidie van €700 dat je kunt inzetten...

Meer
Nieuw gezicht: Gea Huisman

Nieuw gezicht: Gea Huisman

Per 10 januari maakt Gea Huisman onderdeel uit van het OnzeCoach team. Gea zal als projectmanager (een nieuwe rol binnen OnzeCoach). met al haar...

Meer